Bæredygtigt fiskeri
Bæredygtig og MSC mærket fisk
Havet udgør ca. 70 % af jordens overflade og kan synes som en uudtømmelig kilde for fiskeri. Men det er langt fra tilfældet. I de seneste år er situationen for mange vilde fiskebestande blevet forringet, og nogle bestande er kraftigt overfisket. Som forbruger kan det være svært at gennemskue, hvilke fisk og i hvilke områder der overfiskes.
Læs mere om MSC-mærket her


Sildebord og samtale på havnefronten i København
I mere end 80 år har Glyngøre leveret sild til de danske frokostborde, og siden 2012 er Glyngøres sild fanget, landet og behandlet i overensstemmelse med Marine Stewardship Councils miljøstandard for bæredygtigt fiskeri. Men hvad vil det egentlig sige? Det mødtes Glyngøre og MSC med en håndfuld bloggere for at tale om i Cykelkokkens Spisebar på Bølgen i Københavns havn.
Læs mere her.
Foto: Fotograf Liv Kastrup for Glyngøre
Følg sildens rejse fra hav til bord
Mens kulden bider mest, og de fleste af os bliver inden døre og skruer op for varmen, drager fiskekutterne ud på Nordsøen og Norskehavet for at fange de sild, der ender som lækre marinerede Glyngøre sild på frokostbordene rundt om i landet.


Kvalitetskriterier for den bedste sild på markedet
En sild er ikke bare en sild. Der er nogle helt grundlæggende kvalitetskriterier, du bør gå efter, når du vælger sild. Nemlig sildens udseende, fasthed, størrelse og smag.
Fakta om sild
Ofte er det børns naturlige nysgerrighed, der får dem til at spørge, hvor tingene kommer fra. Men som forbruger bør du også vide det. Er råvaren dyrket/avlet, produceret og bearbejdet under ordentlige forhold, eller…? Jo større gennemsigtighed – jo større tryghed.


Sildefiskeri: Fang selv dine sild
Du behøver hverken være professionel fisker eller vide en hel masse om fiskeri for at kunne fange dine egne sild til frokost- eller middagsbordet.
Fisk og sundhed
Fødevarestyrelsen anbefaler os danskere at spise fisk mindst to gange om ugen som hovedret og flere gange om ugen som pålæg.


Fisk 2 gange om ugen
Fiskebranchens indsatser har til formål, at påvirke branchens image positivt, samt at få danskerne til at spise mere fisk.